Beheer
Beheer
Vergeet contentbeheer niet
De klant moet een reden hebben om jouw website te bezoeken
En dat is content. Die moet goed zijn, aanspreken en verleiden
Teksten
Waarom er teksten in een website staan, is wel duidelijk. Maar hoe breng je logica in de opbouw en waar moet je op letten? Een tekst voor een website is toch echt anders dan een tekst voor de folder, krant of een artikel.
Wij adviseren in het schrijven van artikelen maar kunnen je ook tekstschrijvers recommenderen die én ervaring hebben in het schrijven van webteksten én meedenken in het indelen van de teksten.
Afbeeldingen
Elke website die je ziet heeft naast tekst ook enkele afbeeldingen die bijdragen aan het bericht dat je wil geven. Het benadrukt je verhaal en is vaak bedoelt voor mensen die beelddenken.
Één afbeelding zegt dan meer dan 100 woorden. Zeker als men 20 seconden naar 1 pagina op je website kijkt, notabene op een smartphone, dan moet het kloppen.
Keywords
Waarom is dat zo belangrijk, zou je denken? Gebruik van keywords is reuze belangrijk omdat die van invloed is op de psyche van de bezoeker maar ook voor de ranking van je website in Google.
Daarom stellen wij altijd vooraf de keywords vast voordat we uberhaupt beginnen aan het ontwikkelen van een website.
Nooit vergeten!
Functies
Een website is meer dan tekst en afbeeldingen alleen. Veel functies kan je ook tot content rekenen. Denk daarbij aan een blog, een forum, een formulier, een webshop met al zijn artikelen, een community, facturatie, etc. etc.
Dit behoort ook tot de content van een website en verdient ook de aandacht. Daar moet vooraf goed over nagedacht zijn. Wat is het doel, wat wil je bereiken en bij bijvoorbeeld formulieren: welke gegevens wil ik opvragen en wat gebeurt er daarna?
Vernieuwen
Het belang van content is dat een bezoeker een reden moet hebben om terug te komen. Heb je na 3 maanden geen letter gewijzigd, dan zal een mogelijke klant ook niet meer terug komen op je website.
Door telkens iets nieuws op je website te plaatsen, nieuw ja, dan kan je je klanten weer verleiden. Dus hup aan de slag en maak om de paar dagen, weken of maandelijks een nieuwsitem of een interessant bericht.
Navigatie structuur
Tuurlijk heeft elke website een menu structuur. Ook wel navigatie menu genoemd. (sommige mensen noemen de navigatie ook wel eens buttons of tabs, maar dat is toch echt wat anders!)
Om slim en goed een navigatiestructuur op te bouwen moet je niet over 1 nacht ijs gaan. Echt terug naar de basis van je organisatie, wat je wil vertellen en wat niet? En het is niet erg als het herkenbaar wordt voor een bezoeker. Zolang het maar geen zoekplaatje wordt.
Eerste vragen
Zelf doen?
Natuurlijk kan je zelf het plaatsen of wijzigen van je content regelen. Teksten schrijven, afbeeldingen plaatsen of nieuwsbrieven sturen.
In de praktijk blijkt een website voor veel mensen een bijzaak te zijn maar er toch resultaat van verwachten. Na de 1e paar maanden zakt de betrokkenheid en kennis weg en wordt het een stiefkindje waar geen aandacht aan wordt gegeven of te veel tijd kost.
Afbeeldingen bewerken
Een afbeelding kan erg belangrijk zijn. Veel mensen zijn "beelddenkers" en dan zegt één plaatje veel meer dan veel alinea's tekst.
Maar welke afbeelding het beste past? Het fpixelormaat, het bestandsformaat, de jpg-compressie, de titel, de alt-tekst en vooral past het beeld bij de inhoud? Dan komt een stukje subjectiviteit, positie en gedrag om de hoek kijken.
Blijven toevoegen
Regelmatig toevoegen van een artikel is wel een noodzakelijk item. Waarom? Omdat je een reden moet hebben dat een klant, mogelijke klant zich in jouw product en filosifie herkent.
Tevens zorg je er zo voor dat Google vaststelt dat je content toevoegt en dus nieuwswaardig bent. Doen dus!
Webteksten
Webteksten zijn echt heel anders dan de tekst op een folder, een boek of een tijdschrift. De bezoeker moet vanaf de eerste alinea "gepakt" worden door de inhoud. Als deze meer informatie tot zich wil nemen, leest die echt wel verder. Conclusie dus bovenaan, de keuze of verleiding ("call to action") direct aanbieden.
Bedenk ook dat de tekst op een smartphone al snel te veel is.